Systemsvikt i Haugesund barnevern og Sør-Vest politidistrikt

- når maktmisbruk og inhabilitet ødelegger barns liv

Systemsvikt.no har vi analysert en sak som avdekker alvorlige brudd på barns rettigheter og grov tjenesteforsømmelse fra Haugesund barnevern. Gjennom en rekke feilvurderinger, lovbrudd og manglende inngripen har de latt to barn, Sønn1  og Sønn2, leve i en situasjon preget av vold, psykisk mishandling og manipulasjon.

Sentralt i denne systemsvikten står kontaktperson S.K og Avdelingsleder R.H, ansatte i Haugesund barnevern som beviselig har snakket usant til politiet for å hindre at mor og stefar blir etterforsket for voldDisse tjenestepersonene, som skulle ha beskyttet barna, har i stedet bidratt til å dekke over overgrep og manipulere etterforskningen.

Vi understreker at dette innlegget er en saklig og grundig analyse basert på tilgjengelig dokumentasjon, og at vi holder oss innenfor ytringsfrihetens grenser ved å påpeke offentlig kritikkverdige forhold.

Vår gjennomgang avdekker kritisk inhabilitet mellom Haugesund barnevern og Sør-Vest politidistrikt. Dette kan ha ført til at alvorlige bekymringsmeldinger og dokumenterte lovbrudd ikke har blitt håndtert på en rettmessig måte. 

Dette reiser alvorlige spørsmål:  Beskytter systemet barna – eller beskytter det offentlige ansatte fra å bli holdt ansvarlige.

Haugesund barnevern – er det en institusjon preget av lovbrudd og tjenesteforsømmelse?

I denne saken har Haugesund barnevern, representert ved blant annet kontaktperson S.K  og avdelingsleder R. H aktivt motarbeidet farens forsøk på å beskytte sine barn. Videre viser dokumentasjon at barnevernsansatte ikke bare har unnlatt å handle i tråd med sine plikter, men også manipulert informasjon for å forhindre politietterforskning.

Publisert dato: 15.02.2025    Sist oppdatert: 06.03.2025

Barnevernet og politiet sviktet – Dekket over vold mot barn

I vår analyse av saken fremkommer det tydelig hvordan Haugesund barnevern aktivt har manipulert informasjon, mens Sør-Vest politidistrikt har videreført feilaktige opplysninger uten kritisk etterforskning.
Politiets unnlatelse av å undersøke saken uavhengig har resultert i at alvorlige anklager om vold mot barn ikke er blitt etterforsket.

Noen konkrete eksempler på barnevernets handlinger:

Kontaktperson S.K. informerte politiet om at far hadde levert lydopptak av barnas uttalelser, men påsto samtidig at hun ikke hadde hørt dem.

📌Imidlertid viser dokumentasjon at disse opptakene ble avspilt og journalført kort tid før hennes samtale med politiet.

Avdelingsleder R.H. har gitt feilinformasjon, noe som har medført at kritiske bevis ikke ble fulgt opp.

❌ I tillegg har barnevernet aktivt hindret etterforskningen av vold og mishandling av barna.

❌ Til tross for barnas egne uttalelser om alvorlige forhold, har de feilinformert politiet og unnlatt å følge opp varsler om overgrep

Barnas beskrivelser av vold er blitt bagatellisert og journalført på en forutinntatt måte.

Tette bånd mellom barnevern og politi:

❌ Det eksisterer sterke forbindelser mellom Haugesund barnevern og politiet, noe som har medført at anmeldelser av vold ikke har blitt seriøst behandlet.

❌ For eksempel er avdelingsleder R.H. samboer med en politijurist i Sør-Vest politidistrikt, avdeling Haugesund.

❌ Videre har barnevernsjef M.H. tidligere vært samboer med etterforskningslederen i samme politidistrikt

Politiets etterforskningsleder har selv erklært seg inhabil i en e-post til far i denne saken. Som et resultat av dette kan offentlige ansatte medvirket til at barn har fortsatt å leve i voldelige omgivelser

Dette er en grov systemsvikt der offentlige ansatte har medvirket til at barn har fortsatt å leve i voldelige omgivelser, til tross for at det forelå klare bevis på mishandling.

– Barnet forteller om vold, men barnevernet gjør ingenting!

🚨 Alvorlig vold ble ignorert av Haugesund barnevern

📅 7. oktober 2021: Sønn 2 (da 8 år gammel) fortalte til avdelingsleder R.H. at han ble kastet i gulvet av sin stefar.

💬 Han beskrev at det føltes som om ryggen skulle brekkes.

Bare denne hendelsen alene burde ha utløst en umiddelbar etterforskning av vold i hjemmet.

🔴 Hva gjorde Haugesund barnevern?

Hendelsen ble bagatellisert i deres journaler.

Politiet ble ikke informert på en måte som sikret etterforskning.

I en e-post til far tonet avdelingsleder R.H. ned alvoret.

Bekreftet overfor politiet at barnevernet var kjent med blåmerkene og farens bekymringer, men valgte likevel å ikke støtte far.

Ingen akutte tiltak ble iverksatt for å beskytte barnet, til tross for tydelige tegn på fysisk mishandling.

🔴 Dette er et eksempel på en aktiv unnlatelse av å beskytte barn.

Når et barn forteller at han blir kastet i gulvet, skal myndighetene handle umiddelbart – ikke skjule informasjonen.

Inhabilitet mellom Haugesund barnevern og Sør-Vest politidistrikt

Vår gjennomgang viser at det er tette bånd mellom Haugesund barnevern og politiet, noe som kan synes å ha ført til en systematisk hindring av etterforskning.

Politiet har ignorert anmeldelser om vold mot barna.

Barnevernet har feilinformert politiet for å svekke etterforskningen.

Saker der barn er utsatt for mishandling blir bagatellisert eller henlagt uten reell granskning.

Dette reiser alvorlige spørsmål om hvordan Haugesund barnevern og Sør-Vest politidistrikt samarbeider for å beskytte hverandre, fremfor å beskytte barna.

Anmeldelse av Haugesund kommune, barneverntjenesten og politiet for systemsvikt og lovbrudd

Dato for anmeldelse: 28.01.2025

Anmeldt til: Sør-Vest politidistrikt og Spesialenheten for politisaker

Anmelder: Far til barna

🔹 Bakgrunn for anmeldelsen

Denne anmeldelsen retter seg mot Haugesund kommune, Haugesund barneverntjeneste og Haugesund politidistriktfor tjenestefeil, inhabilitet og alvorlige brudd på norsk lov.
Dokumentasjonen viser en systematisk svikt i barnevernets og politiets håndtering av en barnevernssak, hvor alvorlige bekymringer og bevis har blitt ignorert eller aktivt feilbehandlet.

🔹 Hva omfatter systemsvikten?

Manglende oppfølging av alvorlige bekymringsmeldinger om barn i risiko.

Uriktige opplysninger gitt til politiet for å påvirke etterforskningen.

Habilitetsproblemer mellom barnevernet og politiet, noe som kan ha påvirket beslutningene.

Unnlatelse av å etterforske anmeldelser og sikre barnas trygghet.

🔹 Anmeldte instanser og personer

Haugesund kommune (Systemsvikt i oppfølging av barnevernet og PPT)

Kommunen har det overordnede ansvaret for barnevernstjenesten og PPT (Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste), men har unnlatt å føre nødvendig tilsyn. Dette er et brudd på kommuneloven § 25-1 og barnevernloven § 2-1.

O.B.T (Kommunedirektør) – Har det øverste ansvaret for kommunens tjenester, inkludert barnevernet og PPT, men har ikke fulgt opp varsler om alvorlige systemfeil.

G.A (Direktør for oppvekst) – Avslo møte med far til tross for alvorlige bekymringer om barns sikkerhet.

📌 Haugesund barneverntjeneste – Tjenestefeil og tilbakeholdelse av informasjon

🔹 F.T. (Kontaktperson, Haugesund barnevern)

✔ Mottok bekymringsmelding fra helsesøster, men unnlot å innhente kritiske dokumenter som legejournaler og PPT-rapporter.

✔ Undlot å gjennomføre samtaler med barna til tross for alvorlige signaler om vold.

Brudd på: Barnevernloven § 6-4 (Varslingsplikt) og kommuneloven § 25-1 (Internkontroll).

🔹 R.H. (Avdelingsleder, Haugesund barnevern)

✔ Ga uriktige opplysninger til politiet etter at Sønn 2 fortalte om vold fra stefar.

✔ Unnlot å rapportere voldshendelser til relevante instanser.

Brudd på: Straffeloven § 172 (Tjenestefeil) og barnevernloven § 6-4 (Varslingsplikt).

🔹 T.R. (Veileder/Coach, Haugesund barnevern)

✔ Kjente til alvorlige feil i barnevernets håndtering, men unnlot å rapportere lovbrudd eller gripe inn.

✔ Kan ha medvirket til tjenestefeil ved å ikke reagere på dokumentert systemsvikt.

🔹 T.R. (Veileder/Coach, Haugesund barnevern)

✔ Kjente til alvorlige feil i barnevernets håndtering, men unnlot å rapportere lovbrudd eller gripe inn.

✔ Kan ha medvirket til tjenestefeil ved å ikke reagere på dokumentert systemsvikt.

🔹 S.K. (Kontaktperson, Haugesund barnevern)

✔ Tilbakeholdt informasjon fra barna om vold i hjemmet og ga uriktige opplysninger til politiet.

✔ Oppga at hun ikke hadde hørt lydopptak der barna snakket om vold, til tross for at dette var dokumentert.

Brudd på: Straffeloven § 172 (Tjenestefeil) og straffeloven § 171 (Misbruk av offentlig myndighet).

📌 Haugesund politidistrikt – Unnlatelse av etterforskning og inhabilitet

🔹 Haugesund politidistrikt

Henla to anmeldelser om vold mot barn uten å gjennomføre avhør eller undersøke sakens faktiske innhold.

Stolte blindt på opplysninger fra barnevernet, representert ved avdelingsleder R.H. og kontaktperson S.K., uten å verifisere påstandene eller innhente uavhengig dokumentasjon.

Brudd på: Straffeloven § 172 (Tjenestefeil).

🔹 J.U.R. (Etterforskningsleder, Sør-Vest politidistrikt)

Erklærte seg inhabil, men lot likevel saken bli behandlet internt i Sør-Vest politidistrikt.

Sendte e-post til kommunepolitikere der han feilaktig omtalte en privatperson (hjelper) som en “barnevernsaktivist”, noe som kan ha påvirket sakens behandling og undergravd personens troverdighet.

Brudd på: Straffeloven § 171 (Misbruk av offentlig myndighet) og EMK artikkel 8 (Respekt for privatliv og familieliv).

📌 Fastlege – Feilaktig henvisning og tjenesteforsømmelse

🔹 M.V.S.S. (Barnas fastlege)

Henviste barna til BUP uten fars samtykke, i strid med pasient- og brukerrettighetsloven § 4-4, som krever samtykke fra begge foreldre.

Feilaktig oppga at far hadde samtykket, noe som kan vurderes som dokumentfalsk etter straffeloven § 361.

Unnlot å varsle barnevernet om mulige omsorgsproblemer, til tross for bekymringsverdige tegn, i strid med helsepersonelloven § 33 (Varslingsplikt).

Brudd på helsepersonelloven § 4 (Forsvarlig yrkesutøvelse) ved å unnlate å involvere far i oppfølgingen av barna, til tross for hans lovfestede rett til informasjon.

📌 Relevante lovbrudd i saken

🔹 Straffeloven § 282 – Mishandling i nære relasjoner

“Med fengsel inntil 6 år straffes den som grovt eller gjentatt mishandler sine barn, sin partner eller andre i nær relasjon til seg.”

Relevans i saken:

• Dokumentasjon viser at barn har levd under skadelige omsorgsforhold, og at det har vært bekymringsmeldinger om vold og omsorgssvikt.

Offentlige ansatte som unnlot å handle til tross for konkret informasjon om mishandling, kan ha utøvd passiv medvirkning.

• Dersom offentlige ansatte har unnlatt å handle til tross for konkret informasjon om mishandling, kan dette utgjøre passiv medvirkning til mishandling.

 🔹 Straffeloven § 283 – Grov mishandling i nære relasjoner

“Grov mishandling i nære relasjoner straffes med fengsel inntil 15 år.”

Relevans i saken:

Mishandling anses som grov dersom den har ført til varige fysiske eller psykiske skader, vært langvarig, eller preget av grov omsorgssvikt.

Dersom barn har vært utsatt for vedvarende vold eller alvorlig omsorgssvikt, og barnevernet og politiet var kjent med dette uten å gripe inn, kan dette være grunnlag for straff etter § 283.

🔹 Straffeloven § 15 – Medvirkning til straffbar handling

“Den som medvirker til en straffbar handling, straffes som hovedregel på samme måte som om vedkommende selv hadde begått handlingen.”

Relevans i saken:

• Dersom barnevernet eller politiet aktivt har tilbakeholdt informasjon, manipulert fakta eller hindret etterforskning, kan dette anses som medvirkning til mishandling.

Ansatte som visste om vold eller alvorlig omsorgssvikt, men unnlot å handle, kan ha bidratt til at mishandlingen fikk fortsette.

📌 Andre relevante lovbrudd i anmeldelsen

🔹 Straffeloven § 172 – Tjenestefeil (Unnlatelse av å oppfylle lovpålagte plikter).

🔹 Straffeloven § 171 – Misbruk av offentlig myndighet (Ved uriktig informasjon og feilbehandling).

🔹 Straffeloven § 221 – Falsk forklaring til offentlig myndighet (Uriktige opplysninger gitt for å påvirke sakens utfall).

🔹 Barnevernloven § 6-4 – Plikt til å rapportere vold mot barn.

🔹 Kommuneloven § 25-1 – Plikt til internkontroll.

🔹 Helsepersonelloven § 33 – Varslingsplikt (Fastlegens plikt til å varsle barnevernet ved mistanke om omsorgssvikt).

🔹 Pasient- og brukerrettighetsloven § 4-4 – Foreldres samtykke kreves for helsehjelp.

🔹 Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK) art. 6 og 8 (Rettferdig rettergang og retten til familieliv).

Medieomtale og avsløringer

Dagbladet

Hindret etterforskning

Dagbladet skrev 16.02.2025 om hvordan Haugesund barnevern hindret etterforskning av vold mot barn. Psykologspesialist kritiserer barnevernets håndtering.

👉 Les artikkelen her

Haugesund Avis

Anmelder barnevern

Haugesund avis omtalte  19.02.2024 om denne saken da Jan Arnt Skjolde som har bakgrunn fra politiet, anmeldere Haugesund barnevern for  å hindret rettsvern for barna
👉 Les artikkelen her

Haugesund Avis

Far anmelder barnevern

Haugesund avis omtalte  20.02.2025 om denne saken da  far Anmelder Haugesund barnevern og sør-vest politidistrikt 
👉 Les artikkelen her

Nettavisen

Vant fram, årelang kamp

Nettavisen (åpent) omtaler Haugesund avis sitt innlegg av 20.02.2025 om denne saken da  far Anmelder Haugesund barnevern og sør-vest politidistrikt 

👉 Les artikkelen her

TV Haugaland

Anmelder barnevern og politi

TV Haugaland intervjuet kommunens kontrollkomité 05.02.2025

👉 Se artikkelen her

Haugesund Avis

Handler om tillit

Debattinnlegg: Dette dreier om tilliten til en grunnleggende samfunnstjeneste skriver sosionom Svein Olav Nordlien. (11.02.2025)

👉 Se artikkelen her

Haugesund Avis

Se på barnevernet i Karmøy

Debattinnlegg: Juristforbundets visepresident Benedicte Gram-Knutsen om kompetansemangel i Haugesunds barnevernstjeneste (20.02.2025)

👉 Se artikkelen her

Haugesund Avis

barnevernstjenesten i Haugesund

Leserinnlegg Haugesund avis-Vi må tørre å se til barnevernstjenesten i Haugesund

Debattinnlegg: Vi må tørre å se til barnevernstjenesten i Haugesund, mener Elisabeth Emberland i Haugesund (28.02.2025 )

👉 Se artikkelen her

You Tube

Lill Stella Høslom

Youtube: Narsissisme Del 26- Fraværet av rettsvern der barnevernet er innvolvert, av Lill Stella Høslom (27.02.2025)

👉 Se videoen her

You Tube

Lill Stella Høslom

Youtube: PMTO som metode ved foreldrefientliggjøring er ikkefungerende, av Lill Stella Høslom (02.03.2025)

👉 Se videoen her

Haugesund Avis

Kontrollutvalg ber om barnevernsvar

Haugesund avis omtalte  05.03.2025 om denne saken hvor kontrollutvalget ber om barnevern-svar
👉 Les artikkelen her

Hva må gjøres for å stoppe denne systemsvikten?

Denne saken er ikke unik – den føyer seg inn i et mønster hvor barn ikke får den beskyttelsen de trenger fordi barnevern og politi samarbeider for å dekke over egne feil.

Vi i Systemsvikt.no krever følgende tiltak:

🚨 Uavhengig granskning av Haugesund barnevern og deres håndtering av voldssaker.

🚨 Gjennomgang av politiets behandling av anmeldelser knyttet til vold mot barn i Haugesund.

🚨 Ansvarliggjøring av offentlige ansatte som feilinformerer eller aktivt hindrer etterforskning.

🚨 Styrking av barns rettsvern, slik at deres egne uttalelser ikke kan bagatelliseres eller manipuleres bort i journaler.

Barns beste må ikke være et tomt prinsipp – det må settes ut i handling.

Har du opplevd lignende systemsvikt? Del din historie. Bare ved å eksponere systemets svikt kan vi presse frem nødvendige endringer.

Systemsvikt.no

Kontakt oss via Skjema